Naslov Suvremeni izazovi društveno odgovornog poslovanja u Republici Hrvatskoj
Naslov (engleski) Contemporary Issues of Corporate Social Responsibility in the Republic of Croatia
Autor Vesna Vučemilović
Mentor Ivana Barković Bojanić (mentor)
Mentor Željko Požega (komentor)
Član povjerenstva Renata Perić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Šandrk Nukić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Mladen Vedriš (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku (Doktorska škola) Osjek
Datum i država obrane 2018-12-18, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 330 - Ekonomija. Ekonomska znanost
Sažetak Doktorska disertacija je usmjerena na istraživanje društveno odgovornog poslovanja i njegovih suvremenih odrednica. Pojam i praksa društveno odgovornog poslovanja odnosi se na cjelokupni raspon djelovanja i na sve odnose koje pri tom gospodarski subjekt uspostavlja interno i eksterno sa širom i užom društvenom zajednicom. Pozitivno i pro aktivno djelovanje gospodarskih subjekata iznad razina koje se propisuju zakonom je postalo ustaljena praksa u razvijenom svijetu, prvenstveno zbog višestrukih koristi za sve dionike. Svrha je ove doktorske disertacije teorijski raspraviti o društveno odgovornom poslovanju kao suvremenoj poslovnoj praksi te utvrditi koje su to globalne i strukturne promjene inicirale koncept društvenog odgovornog poslovanja. Posebna pozornost posvećuje se istraživanju značaja društveno odgovornog poslovanja u Europskoj Uniji i Republici Hrvatskoj. Eksplicitno istraživačko pitanje ove doktorske disertacije je vezano za pozitivne učinke koje primjena koncepta društveno odgovornog poslovanja ima za gospodarski subjekt ali i društvo u cjelini. Sukladno tome su postavljeni ciljevi koji uključuju analizu i sistematizaciju teorija društveno odgovornog poslovanja kako bi se kreirao konceptualni okvir za razmatranje suvremenih izazova ovog koncepta u Republici Hrvatskoj. Kroz istraživanje se nastojalo istražiti percepcije gospodarskih subjekata koji su koncept usvojili u cijelosti ili u određenim elementima te formulirati znanstveno utemeljene preporuke za daljnji razvoj. Doktorska disertacija ima dvije hipoteze: H1: Društveno odgovorno poslovanje je koncept koji gospodarskim subjektima osigurava jasne i mjerljive koristi te značajnu prednost u odnosu na konkurenciju koja ne koristi isti koncept. H2: Društveno odgovorno poslovanje je koncept koji dovodi do stvaranja novih i zajedničkih vrijednosti za sve dionike u procesu (država, lokalna i područna samouprava, gospodarski subjekti, stanovništvo). U teorijskom dijelu doktorske disertacije je napravljen pregled znanstvene i stručne literature s ciljem formiranja okvira za razumijevanje značaja teme disertacije te daje teorijsku podlogu za razumijevanje problematike disertacije. Kroz pregled literature su pokrivena područja povezana sa ciljem istraživanja i temeljnim istraživačkim pitanjem te je napravljen teoretski okvir za istraživanje društveno odgovornog poslovanja u Republici Hrvatskoj. U ovom dijelu su korištene povijesna metoda, induktivna i deduktivna metoda, metoda analize i sinteze, metoda generalizacije i specijalizacije, metoda deskripcije, metoda kompilacije i komparativna metoda. Istraživanje je provedeno kombinacijom kvalitativnih i kvantitativnih metoda s ciljem dobivanja što vjerodostojnijih rezultata u razdoblju od početka veljače do sredine lipnja 2018. godine. U kvalitativnom dijelu istraživanja je korištena metoda slučaja te su provedeni strukturirani intervjui. Prednosti metode slučaja su što se u relativno kratkom vremenu može dobiti cjelovita slika nekog problema i mogu se dati preporuke za rješenje istog. Analizirana su četiri gospodarska subjekta iz prehrambeno prerađivačke industrije u kategoriji malih, srednjih i velikih poduzeća koji su primjer pozitivne poslovne prakse te su određene aspekte koncepta društveno odgovornog poslovanja implementirali u svoje poslovanje. Kroz strukturirane intervjue s relevantnim osobama iz navedenih gospodarskih subjekata prikupljeni su primarni podaci iz četiri područja: radna okolina, zaštita okoliša, odnosi sa lokalnom zajednicom i strateške odrednice. Podaci za kvantitativni dio istraživanja su prikupljeni anketnim upitnikom na uzorku od pedeset zaposlenika iz navedena četiri gospodarska subjekta koji su davali odgovore na zatvorena pitanja iz ista četiri područja kao i u strukturiranim intervjuima. Prikupljeni podaci su statistički obrađeni putem IBM SPSS 22 te IBM SPSS Amos 22 programa koristeći standardne statističke metode. Statistička analiza podataka prikupljenih anketom je rađena za sva četiri gospodarska subjekta zbog relativno malih uzoraka na razini svakog pojedinačnog gospodarskog subjekta.
Sažetak (engleski) Doctoral dissertation is focused on research of Corporate Social Responsibility and its contemporary issues. The concept and practice of Corporate Social Responsibility relates to entire range of companies activities and internal and external relations with wider social community in total. Positive and proactive company’s activities above obligations stated by legislation became common practice in developed countries, mostly due to the benefits that all involved stakeholders gain. The main purpose of this doctoral dissertation is to theoretically discuss concept of Corporate Social Responsibility as modern business practice and to establish global and structural changes which initiated concept of Corporate Social Responsibility. Special attention is taken to research related to importance of Corporate Social Responsibility in European Union and Republic of Croatia. Explicit research question of this doctoral dissertation is related to positive effects which implementation of Corporate Social Responsibility concept has on companies and whole society. Goals are set according to that which includes analysis and systematization of Corporate Social Responsibility theories for creation conceptual framework to examine contemporary issues of this concept in the Republic of Croatia. Through research we tried to explore perceptions of companies which implemented concept partially or in total and formulate scientifically based recommendations for further development. The doctoral dissertation has two hypotheses: H1: Corporate Social Responsibility is a concept that provides clear and measurable benefits to companies and a significant advantage over competition that does not use the same concept. H2: Corporate Social Responsibility is a concept that creates new and shared values for all stakeholders in the process (state, local and regional government, companies, total population). Theoretical part of the doctoral dissertation gives review of scientific and professional literature with the aim to create a framework for understanding dissertation topic importance and to provide theoretical basis for understanding dissertation issues. Literature review covers areas related to research goal and basic research question aiming to create theoretical frame for Corporate Social Responsibility research in the Republic of Croatia. In this part historical method, inductive and deductive methods, analytical and synthesis methods, generalization and specialization methods, descriptive method, compilation method and comparative method have been used. The research was conducted by a combination of qualitative and quantitative methods aiming to achieve more credible results in the period from the beginning of February to mid-June 2018. In the qualitative part of the research the case method was used and structured interviews were conducted. The advantages of the case method are that in a relatively short time a complete picture of a problem can be obtained and recommendations for solving it can be given. Four economic subjects from the food processing industry in the category of small, medium and large companies have been analyzed as examples of positive business practices and which have been implemented certain aspects of the Corporate Social Responsibility concept in their business. Through structured interviews with relevant persons from the above mentioned businesses, primary data was collected from four areas: working environment, environmental protection, relations with local community and strategic guidelines. Data for the quantitative part of the research were collected on a sample of fifty employees from the four companies stated above that provided answers to closed questions covering same four areas as well as in structured interviews. The collected data are statistically processed with IBM SPSS 22 and IBM SPSS Amos 22 by using standard statistical methods. The statistical analysis of the data collected by the survey was done for all four companies because of relatively small samples at the level of each individual company.
Ključne riječi
društveno odgovorno poslovanje
radna okolina
zaštita okoliša
odnosi s lokalnom zajednicom
strateške odrednice
Ključne riječi (engleski)
Corporate Social Responsibility
working enviroment
enviroment protection
relations with local comunity
strategic guidelines
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:236:044389
Datum promocije 2019-04-26
Studijski program Naziv: Europski studiji Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, interdisciplinarna područja znanosti, odgovarajuće polje (dr. sc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2019-02-08 13:40:16