Naslov Franjevačke knjižnice Slavonije – ishodišta hrvatskoga školskog knjižničarstva
Naslov (engleski) Franciscan libraries of Slawonia - the birthplaces of croatian school librarianship
Autor Tamara Zadravec MBZ: 356812
Mentor Jasmina Lovrinčević (mentor) MBZ: 283440
Član povjerenstva Senada Dizdar (predsjednik povjerenstva) strani drzavljanin: Nije dostupno
Član povjerenstva Maja Lamza-Maronić (član povjerenstva) MBZ: 25303
Član povjerenstva Jasmina Lovrinčević (član povjerenstva) MBZ: 283440
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku (Doktorska škola) Osjek
Datum i država obrane 2016-02-01, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Informacijske i komunikacijske znanosti
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 02 - Knjižničarstvo
Sažetak Školskom knjižničarstvu, prema znakovitom obuhvatu utjecaja na korisnike, zasigurno pripada značajno mjesto unutar profesije. Slijedom te činjenice za očekivati je da su znanstvenici i teoretičari struke uvelike uspjeli razriješiti oprjeke i predrasude koje su u prošlosti postojale, no unatoč tomu one su ipak uočljive i danas. Razlog je tomu, smatra se, izostanak jasnoga definiranja područja rada školskoga knjižničara odnosno školskoga knjižničarstva kao struke. Školski pak knjižničari zauzimaju svoje mjesto u odgojno-obrazovnom sustavu i upravo se zbog te činjenice naglašava važnost djelokruga njihova rada kao neizostavnoga odsječka kojim se pridonosi rastu i razvoju odgojno-obrazovne ustanove mnoštvom aktivnosti koje se u njoj provode. S obzirom na činjeničnu jedinstvenost školskoga knjižničarstva, potrebno je pronaći i utvrditi začetke i prave početke nastanka školskoga knjižničarstva, prije svega pomoću zbirki baštinskih franjevačkih samostana koje predstavljaju, u svim domenama, velik istraživački izazov. Franjevački je red svojim radom iznimno utjecao na školstvo, što potvrđuju inicijative otvaranja prvih škola kao i sustavno promicanje školstva. Sukladno navedenomu, franjevački su samostani svojevrstan fenomen zbog jedinstvenoga pristupa usmjerenog na poticanje i razvoj školstva, ali i na potrebu istraživanja značenja i uloge franjevačkih samostanskih zbirki. Disertacijom će se istražiti i utvrditi korijeni školskoga knjižničarstva analizom utjecaja knjižničnih zbirki baštinskih franjevačkih samostana na njegov razvoj, s naglaskom na ulogu, ustroj i povijesni razvoj samostana kao središta duhovnoga i obrazovnoga života određenoga kraja te neupitnu ulogu knjižnica i prvih knjižničara u njima. Taj se cilj svakako mora uzeti u obzir pri određenju pretpostavke istraživanja, stoga će istraživanje biti provedeno na relevantnoj literaturi franjevačkih samostanskih knjižnica i primjenom pripadajućih znanstvenih metoda. S obzirom na višeslojne mogućnosti istraživanja teme, rezultati koji će biti dobiveni svakako mogu poslužiti za dublju analizu rada knjižničnih zbirki baštinskih franjevačkih samostana kao ishodišta razvoja hrvatskoga školskog knjižničarstva.
Sažetak (engleski) With regard to a symbolic encompassment of the influence exerted on its users, a promontory position within the profession indubitably belongs to the academic school-based librarianship. Therefore, it is expectable that the scientists and profession theoreticians have greatly succeeded in their finding the solutions to the oppositions and prejudices that had existed in the past but are still observable nowadays. It is opined that a reason therefor is the absence of a clear definition of the scope of activities of an academic school-based librarian, i.e., of the academic school-based librarianship as a profession. The academic school-based librarians occupy their position in an educational and teaching system, and the importance of their scope of activities as an inomissible segment that contributes to the development and growth of an educational and teaching institution through multiple activities implemented therein is emphasized exactly because of this fact. Concerning the factual uniqueness of an academic school-based librarianship, it is necessary to find out and establish the commencements and real initializations for the creation of an academic school-based librarianship, primarily via heritage-oriented Franciscan monastic collections, which represent a major research challenge in all domains. The Franciscan order has exerted a tremendous influence on the schooling system by its operation, what is circumstantiated by the initiatives to open the first schools, as well as by a systematic promotion of the schooling system. In that respect, the Franciscan monasteries are a sort of a phenomenon due to their exceptional approach directed toward a stimulation and advancement of the schooling system, as well as to a necessity to investigate the significance and role of the Franciscan monastic collections. The doctoral thesis will explore and establish the origins of academic school-based librarianship while analyzing the influence of heritage-oriented Franciscan monastic collections upon their development, with an emphasis laid on the role, organization, and historical advancement of monasteries as the centers of spiritual and educational life of an area and an unquestionable role of libraries and the first librarians therein. In any case, this objective has to be taken into account when stipulating the research hypotheses; therefore, the research will be conducted while perusing the relevant literature of the Franciscan monastic libraries and applying the correspondent scientific methods. At any rate, regarding the stratified possibilities to explore the topic, the results obtained may be further operationally 3 used for an in-depth analysis of library collections of the heritage- oriented Franciscan monasteries, as the sources of development of the Croatian academic school-based librarianship.
Ključne riječi
ishodište hrvatskoga školskog knjižničarstva
franjevačke knjižnice
školski knjižničari
uloga knjižnice
zbirke franjevačkih samostana
Ključne riječi (engleski)
sources of the Croatian academic school-based librarianship
Franciscan libraries
academic school-based librarians
the role of a library
Franciscan monastery collections
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:236:970724
Datum promocije 2017-04-08
Studijski program Naziv: Kulturologija; smjerovi: Kultura, umjetnost i književnost u europskom kontekstu, Informacija i komunikacija u kulturi, Menadžment u kulturi, umjetnosti i obrazovanju Smjer: Informacija i komunikacija u kulturi Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, interdisciplinarna područja znanosti, odgovarajuće polje (dr. sc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2018-09-12 11:47:41