Naslov NAKLADNIŠTVO MUZEJSKIH PUBLIKACIJA GEOLOŠKE TEMATIKE I NJIHOV KREATIVNI POTENCIJAL ZA HRVATSKI
PRIRODOSLOVNI MUZEJ
Naslov (engleski) MUSEUM PUBLICATIONS WITH GEOLOGICAL TOPICS AND THEIR CREATIVE POTENTIAL FOR
CROATIAN NATURAL HISTORY MUSEUM
Autor Renata Brezinščak
Mentor Nives Tomašević (mentor)
Član povjerenstva Helena Sablić Tomić (predsjednik povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku (Doktorska škola) Osijek
Datum i država obrane 2021-10-05, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Informacijske i komunikacijske znanosti
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 304 - Društvena pitanja. Društvena praksa. Kulturna praksa
Sažetak Doktorska disertacija obrađuje i problematizira nakladništvo Hrvatskoga prirodoslovnog muzeja
geološke tematike te njegov doprinos popularizaciji te ustanove, geologije kao znanosti i geološke
baštine Hrvatske, a također i geološkom obrazovanju mladih. Hrvatski prirodoslovni muzej (dalje
HPM) vrlo je važna institucija hrvatskog prirodoslovlja, sa živom nakladničkom aktivnošću u
sklopu koje se objavljuju i publikacije geološke tematike. Istraživanje je obuhvatilo publikacije
HPM-a objavljene od 1991. do 2017. godine. Utvrđeno je da je muzej u promatranom razdoblju
objavio ukupno 159 publikacija, od kojih su 93 publikacije geološke i geološko-biološke tematike.
To čini 58% nakladništva muzeja (47% publikacije geološke tematike, a 11% publikacije
geološko-biološke tematike). Od ukupnog broja geoloških i geološko-bioloških publikacija 33%
njih je, osim na hrvatskome, objavljeno i na engleskom jeziku, a 52% dostupno je u prodaji. S
obzirom na njihov sadržaj, raznovrsnost tema i povezanost s geološki zanimljivim destinacijama, te
na kvalitetan dizajn i prihvatljive cijene, HPM-ove geološke publikacije imaju potencijala za veći
doprinos popularizaciji HPM-a, geologije i geološke baštine. Također je važan i njihov mogući
utjecaj na usvajanje znanja o geologiji među mlađom populacijom. Istraživanje pokazuje da je taj
potencijal, zasad, najvećim dijelom neiskorišten. Osnovni razlog nepotpune realizacije potencijala
HPM-ovih geoloških publikacija jest osjetno slabija vidljivost tog segmenta djelovanja HPM-a,
koji je u javnosti pretežito prepoznat po izložbenim, ali ne i po nakladničkim aktivnostima. Drugi je
razlog slaba vidljivost geologije kao znanosti u javnosti, što je djelomice posljedica izostanka
proaktivnog, poduzetničkog pristupa u tom dijelu poslovanja HPM-a. Nakladnička aktivnost
HPM-a može se poboljšati i suradnjom s akterima u kreativnoj i kulturnoj industriji, kao i unutar
sektora baštine, čime bi se stekla dodatna vrijednost. Primjenom poslovnog koncepta kreativne
industrije HPM-ovi stručnjaci geolozi kroz publikacije o geološkoj baštini mogu pridonijeti i
promociji destinacija hrvatske geološke baštine te potaknuti jači razvoj geoturizma u Hrvatskoj.
Tako ostvarenom sinergijom može se razviti platforma za razvoj lokalnih zajednica kao geološki
atraktivnih destinacija te na taj način pomoći i doprinijeti ekonomskom napretku tih područja.
Svakako je važno popularizirati geologiju kao znanost već kod djece osnovnoškolske dobi, a
upravo bi u tom segmentu djelovanja HPM-ove publikacije geološke tematike mogle i svakako
trebale imati važnu ulogu, i to kroz korelaciju i uključivanje u nastavne programe kao dio školskih
udžbenika ili kao dopuna školskom gradivu.
Sažetak (engleski) The doctoral thesis analyses and discusses the publishing potential of the Croatian Natural History
Museum(CNHM), the central institution ofCroatian natural history, and how its editions of geological topics can contribute and improve the popularisation of the Museum, geosciences and geological
heritage.Aims of this research were firstlyto examine whether and how CNHMs publications on the
geological subject can popularise the Museum, then how to better popularise geology as ascience
and the Croatian geological heritage as well, and to examine the possibilities of involving geology
in the school education of young people. The research covers CNHMs publications published in the
period from the Croatian independence, from 1991 to 2017. It showed that in the observed period,
CNHM published 159 publications, most of them – 93 are geological and geological-biological
publications. In percentages, 58% were on the geological theme (47% of which were geological
topics and 11% of geological-biological topics) and 42% on the biological theme. Within geological
and geological-biological publications, 33% are in English. Out of the total published publications,
52% were available for shopping in the museum shop and the museum internet shop during the
research time. Due to their content – diversity of topics and connection with attractive geological destinations packed in quality design with reasonable price CNHMs geological publications
can contribute even more to popularization of museums, geology and geological heritage. Their
potential impact on the geological education of young people is also quite relevant, but has been
unused. The apparent primary obstacle to the full realization of the potential of CNHMs geological publications is the noticeably weaker visibility of this segment of CNHM’s activities, mostly
recognized in public for its exhibition but not publishing activities. An additional obstacle is the
low visibility of geology as a science in public, partly due to the lack of a proactive, entrepreneurial
approach to HPM activities. The more visible publishing activity of the HPM can be achieved both
through cooperation in the creative and cultural industries and within the heritage sector and thus
gain importance. CNHM publications on geological heritage also can promote Croatian geological
heritage sites by applying the creative industrybusiness concept. It means that geotourism in Croatia
can be a stimulating platform for developing local communities as attractive geological destinations
through real synergy, thus contributing their economical prosperity. Finally, to achieve a total
contribution of geological science to the development of Croatian society, it is vital to popularise
geology and start with geological education as early as elementary school age. It is precisely in this
segment where CNHM publications with geological content can and should play a significant role.
Ključne riječi
geološke muzejske publikacije
geologija
geološko obrazovanje
geološka baština
geoturizam
marketinško pozicioniranje HPM-a
Ključne riječi (engleski)
geological museum publications
geology
geological education
geological heritage
geotourism
CNHM marketing positioning
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:236:844538
Datum promocije 2022
Studijski program Naziv: Komunikologija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje informacijske i komunikacijske znanosti (dr. sc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-06-06 11:26:06