Naslov Glazbeni krajolik Osijeka i regije
Naslov (engleski) MUSICAL LANDSCAPE OF OSIJEK AND THE REGION
Autor Ana Popović
Mentor Laura Šakaja (mentor)
Član povjerenstva Antoaneta Radočaj-Jerković (predsjednik povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku (Doktorska škola) Osijek
Datum i država obrane 2022-06-10, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Znanost o umjetnosti Muzikologija i etnomuzikologija
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 78 - Glazba. Glazbeni instrumenti i oprema
Sažetak U radu je analiziran kulturni krajolik Osijeka, izdvojeni su glazbeni elementi te time rekonstruiran
glazbeni krajolik kojeg su oni dio. Elementi koji ga čine su: glazbena urbana toponimija, javni
spomenici i spomen-obilježja posvećeni glazbenicima, zgrade ustanova i udruga vezanih za glazbu
te počivališta glazbenika. Daljnjom obradom rezultata utvrđene su zakonitosti po kojima su urbani
toponimi imenovani po zaslužnim glazbenicima u Osijeku. Takav je model glazbenoga krajolika
potom uspoređen s glazbenim krajolicima manjih urbanih cjelina koje gravitiraju Osijeku
(Đakovo, Vinkovci, Našice), glazbenim krajolikom sličnoga urbanog centra (Rijeka), metropole
(Zagreb) i urbanoga centra koji pripada sličnomu kulturnom krugu, ali drugoj državi (Temišvar).
Istraživanje je pokazalo da je glazbeni krajolik grada odraz društvenih tendencija u Osijeku. Udio
urbanih toponima imenovanih po zaslužnim glazbenicima u Osijeku (4 %) različit je u odnosu na
udio u Đakovu (10 %), Vinkovcima (2 %) i Našicama (12 %). Osječki toponimi imenovani po
zaslužnim glazbenicima otkrivaju pripadnost Osijeka hrvatskomu te djelomično mađarskom i
njemačkom kulturnom krugu. Visok udio podudarnosti imena glazbenika u urbanoj toponimiji
Osijeka u odnosu na Đakovo, Vinkovce i Našice pokazuje da je glazbeni krajolik grada Osijeka
reprezentativan za cijelu regiju. S druge strane, glazbeni krajolik Osijeka nije sličan glazbenim
krajolicima Rijeke i Temišvara, a razlikuje se i od strukture glazbenoga krajolika Zagreba.
Istraživanje je ustanovilo i funkcioniranje nekih glazbenih ličnosti kao lokalnih brendova (naročito
u Vinkovcima i Našicama), ali i ukazalo na potencijale razvijanja takvih lokalnih brendova u
Osijeku. Rezultati istraživanja glazbenoga krajolika Osijeka objedinjeni su i u vidu izrade
interaktivne glazbene karte grada kao digitalnoga sučelja za komunikaciju različitih sadržaja s
krajnjim korisnicima. Rad upućuje i na važnost glazbene kulture u ukupnome kulturnom razvoju
grada, naročito s obzirom na suvremene tendencije u strateškome razvoju kulture i turizma, koje
se baziraju na jačanju identiteta i stvaranju lokalnih brendova
Sažetak (engleski) The paper analyzes the cultural landscape of Osijek, singles out musical elements and thus creates
a musical landscape. The elements that make it up have been identified: musical urban toponymy,
public monuments and memorials dedicated to musicians, locations of institutions and associations
related to music, and interment places of musicians. Further processing of the results established
the laws according to which urban toponyms were named after deserving musicians in Osijek.
Such a model of the musical landscape was then compared with the musical landscapes of smaller
urban units that gravitate to Osijek (Đakovo, Vinkovci, Našice), the musical landscape of a similar
urban center (Rijeka), metropolis (Zagreb) and an urban center belonging to a similar cultural
circle but to a different state (Timisoara). The research showed that the musical landscape of the
city is a reflection of social tendencies in Osijek. The share of urban toponyms named after
meritorious musicians in Osijek (4%) is different from the share in Đakovo (10%), Vinkovci (2%)
and Našice (12%). Osijek toponyms named after deserving musicians reveal the affiliation of
Osijek to the Croatian and partly Hungarian and German cultural circle. The high share of
matching names of musicians in the urban toponymy of Osijek in relation to Đakovo, Vinkovci
and Našice shows that the musical landscape of the city of Osijek is representative of the entire
region. On the other hand, the musical landscape of Osijek is not similar to the musical landscapes
of Rijeka and Timisoara, and it also differs from the structure of the musical landscape of Zagreb.
The research also established the functioning of some music personalities as local brands
(especially in Vinkovci and Našice), but also pointed out the potential for the development of such
local brands in Osijek. The results of the research of the music landscape of Osijek were also
synthesized in the form of creating an interactive music map of the city as a digital interface for
communication of various contents with end users. The paper points out the importance of music
culture in the overall cultural development of the city, especially given the current trends in the
strategic development of culture and tourism, which are based on strengthening the identity and
creating local brands.
Ključne riječi
analiza urbane toponimije
brendiranje u kulturi
glazba
glazbeni krajolik
kulturna geografija
kulturni turizam
muzikologija
Osijek
Ključne riječi (engleski)
urban toponymy analysis
branding in culture
music
musical landscape
cultural geography
cultural tourism
musicology
Osijek
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:236:953550
Datum promocije 2022
Studijski program Naziv: Kulturologija; smjerovi: Kultura, umjetnost i književnost u europskom kontekstu, Informacija i komunikacija u kulturi, Menadžment u kulturi, umjetnosti i obrazovanju, Kultura, umjetnost i književnost u europskom kontekstu, Menadžment u kulturi, umjetnosti i obrazovanju Smjer: Kultura, umjetnost i književnost u europskom kontekstu Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, interdisciplinarna područja znanosti, odgovarajuće polje (dr. sc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-01-10 12:26:51